Main Article Content

Abstract

Waste management and greening are noteworthy problems in Banjarmasin river
city. The purpose of this study was to determine the implementation of “Forum
Komunitas Hijau” (FKH) Environmental Campaign in Nature Conservation in
Banjarmasin City. This research uses a descriptive qualitative approach. Data collection
techniques using semi-structured interviews, documentation, library research, with data
analysis techniques such as CAQDAS. The results showed that the FKH environmental
campaign took the form of problem analysis, audience analysis, assigning media,
selecting media, developing messages, producing media, implementing programs,
monitoring, and evaluating. They use banners, shirts, and facebook groups, using
Indonesian and Banjar languages.

Keywords

komunitas lingkungan, studi media komunitas, perencanaan komunikasi, pelestarian alam

Article Details

How to Cite
Nur Asiah. (2019). Kampanye Lingkungan Hidup Forum Komunitas Hijau dalam Pelestarian Alam di Kota Banjarmasin. KOMUNIDA : Media Komunikasi Dan Dakwah, 9(1), 1 - 20. https://doi.org/10.35905/komunida.v9i1.1129

References

  1. Ardian, H. Y. (2019). Study Of Environmental Communication Theory in Research of Natural Resources Management. Perspektif Komunikasi, 2(1).
  2. Arpawi. (2018, Oktober 26). ”Gandeng FKH, Disdik Banjarmasin Gelar Aksi Tanam Pohon”. Jejakrekam.com, diakses tanggal 6 September 2019 dari http://jejakrekam.com/2018/10/26/gandeng-fkh-disdik-banjarmasin-gelaraksi-tanam-pohon/
  3. Bahtiar, A., Tarmawan, I., & Kurniawan, I. (2015). Kampanye Sosial Tidak Membuang Sampah di Taman Tematik Kota Bandung. eProceedings of Art & Design, 2(2).
  4. Bungin, M. Burhan, (2007), Metode Penelitian Kualitatif, Edisi Kedua, Kencana, Jakarta.
  5. Cangara, Hafied, (2013), Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Rajawali Pers: Jakarta.
  6. Daymon, Cristine dan Holloway, Immy . (2008). Metode-Metode Riset Kualitatif. Bentang: Yogyakarta.
  7. InfoBanua. (2013, Desember 31). ”Forum Komunitas Hijau Bertekad 'Hijaukan Banjarmasin' Jadi Green City”. Infobanua.com, diakses tanggal 6 September 2019 dari https://infobanua.co.id/2013/12/forum-komunitashijau-hijaukan-banjarmasin-jadi-green-city/
  8. Ismail, O. A. (2017). Promosi Kampanye Diet Kantong Plastik oleh Greeneration Indonesia. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi 7 (1).
  9. Lestari, E. A. P. (2018). Efektivitas Ruang Terbuka Hijau Dalam Mereduksi Emisi Gas Karbon di Kota Banjarmasin, Kalimantan Selatan. Dalam Seminar Nasional Geomatika (Vol. 3, hlm 397-404).
  10. Misnawati, I. T. (2013). Strategi Komunikasi pada Kampanye Perlindungan Orangutan oleh LSM Centre for Orangutan Protection (COP) di Samarinda, Kalimantan Timur. eJournal Ilmu Komunikasi. Journal lmu Komunikasi, 1(4), 135-149.
  11. Rochimah, T. H. N. (2009). Evaluasi Pelaksanaan Kampanye Sosial Perilaku Hidup Bersih dan Sehat untuk Menurunkan Angka Diare di Kabupaten Kulonprogo. Jurnal Ilmu Komunikasi, 6 (1), 65-85.
  12. Zainuddin. (2013, Agustus 23). ”Banjarmasin Bentuk Forum Komunitas Hijau”. Antaranews.com, diakses tanggal 6 September 2019 dari https://kalsel.antaranews.com/berita/12836/banjarmasin-bentuk-forumkomunitas-hijau